Selamat datang ke blog Smart Generation kami menyediakan pelbagai jenis barangan untuk anda pilih dengan harga berpatutan! kepuasan anda keutamaan kami!.Jangan lupa untuk follow blog ini ok..:-)..SMART GENERATION MENGUCAPKAN TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN ANDA.

Jumaat, 12 November 2010

2010 student protest in London

salam kepada semua...









Penulis Smart Generation pada hari ini ingin memberikan ulasan dan pandangan berkaitan Demonstrasi Terbesar Mahasiswa di United Kingdom yang mana melibatkan hampir 52,000 orang mahasiswa daripada sekitar England yang datang daripada Wales,Scotland dan Northen Ireland secara beramai-ramai ke bandar United Kingdom ini dengan menaiki bas semata-mata mahu menunjukkan bantahan mereka kepada Kerajaan atas pemotongan peruntukan untuk pendidikan di negara itu dan menaikkan yuran Universiti   sehingga 9,000 pounds (RM44,901) setahun tiga kali daripada kadar sekarang..Lokasi paling teruk terjejas adalah  ibu pejabat Parti Konservatif pimpinan Perdana Menteri, David Cameron di Menara Millbank yang menyaksikan kerosakan mencecah ratusan ribu pound sterling.Demontrasi yang dinamakan sebagai Demo 2010 atau Demo-lition 10.11.1.Tunjuk perasaan itu telah dirancang dan diorganize oleh(NUS) dan University and College Union (UCU)bertemakan : Fund Our Future: Stop Education Cuts.Organisasi itu telah berjaya mengumpulkan semua mahasiswa daripada sekitar England untuk sama-sama menyertai bantahan itu dan mencatat sejarah sebagai Demontrasi terbesar pelajar di UK sejak beberapa dekad ini dan di dakwa sebagai "the biggest student demonstration in a generation".Demontrasi itu bertujuan untuk meluahkan perasaan kecewa mereka kepada kerajaan``took to the streets to make their feelings heard`` National Union of Students

 Ini merupakan kenyataan dan sebab mereka mengadakan Demontrasi secara besar-besaran ini:

On 10.11.10 we marched to show the coalition Government that we don’t agree with their wide ranging cuts programme and the direct assault that they are making on further and higher education. Taken as a whole the range of cuts that are being imposed by this Government represent the biggest attack to further and higher education in decades, and we believe that each individual measure represents a unprecedented onslaught on knowledge and learning for people of all ages and from all background. We are delighted that you have agreed to stand firm with us and oppose these cuts.
Of course, all of us at NUS are deeply disappointed at the actions of a small minority of those 50,000 people who attended- and I know from the hundreds of emails and tweets I’ve received that the vast majority of you share my view that their actions were shameful, dangerous and counterproductive. We did everything we could to organise a peaceful and responsible action, but sadly it was hijacked and our press coverage overshadowed. But we must move forward- head held high. I won’t have our campaign derailed by people like this. In the months to come there will be a white paper, measures to change the student support package and ultimately a full-scale higher education bill to fight. Most pressing- a vote on fees is due in weeks.
We say:
  • NO to scrapping the EMA
  • NO to the privatisation of Arts, Humanities and Social Science teaching
  • NO to cutting ESOL provision
  • NO to higher fees
  • NO to fees in FE for ‘adult learning’
  • NO to soaring levels of debt
  • And YES to fairness, equity, and a properly funded state education system.
Mahasiswa-mahasiswa itu memakai penutup kepala dan topeng mengamuk dengan memecahkan tingkap-tingkap ibu pejabat Parti Konservatif sebelum mereka pergi ke tingkat tujuh bangunan tersebut dan membaling sebuah alat pemadam api ke arah anggota-anggota polis.Mereka turut membakar patung-patung Cameron dan timbalannya, Nick Clegg dengan diiringi sorakan penunjuk-penunjuk perasaan lai
Polis berkata, sekurang-kurangnya 14 mangsa yang cedera dibawa ke hospital termasuk tujuh anggota polis manakala 35 penunjuk perasaan telah ditangkap.

Ini merupakan kenyataan yang dikeluarkan oleh mahasiswa-mahasiswa itu:

We oppose all cuts and we stand in solidarity with public sector workers, and all poor, disabled, elderly and working people... We are occupying the roof in opposition to the marketisation of education pushed through by the coalition government, and the system they are pushing through of helping the rich and attacking the poor... We call for direct action to oppose these cuts. This is only the beginning of the resistance to the destruction of our education system and public services.

PENULIS SMART GENERATION MENGUCAPKAN TAHNIAH DAN SYABAS KEPADA SELURUH MAHASISWA DI UNITED KINGDOM KERANA BERANI MEMPERTAHANKAN HAK PENDIDIKAN MEREKA KEPADA KERAJAAN PEMERINTAH.SITUASI INI SEMEMANGNYA MENGAMBARKAN KEPADA KITA BAHAWA MAHASISWA SEBENARNYA SEDAR BAHAWA PENDIDIKAN HARUS DIPERTAHANKAN DEMI KELANGSUNGAN GENERASI PADA MASA DEPAN.PENULIS YAKIN DAN PASTI BAHAWA MAHASISWA-MAHASISWA DI SEKITAR UNITED KINGDOM INI BENAR-BENAR MAHU MENUNTUT SUPAYA KERAJAAN TIDAK MEMANDANG RINGAN TUNTUTAN-TUNTUTAN MEREKA.SEHARUSNYA MAHASISWA DI MALAYSIA TURUT MEMANDANG SERIUS ISU BERKAITAN PENDIDIKAN INI DEMI MEMASTIKAN HAK DAN KEBAJIKAN MAHASISWA TERUS TERBELA.




7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sedarkah penulis bahawa kenaikan yuran bagi pelajar di UK ini bertujuan mengurangkan beban pelajar antarabangsa di sana agar UK tidak kehilangan statusnya sebagai destinasi pilihan pengajian tinggi?

Dengan menyokong banthan ini, penulis secara tidak langsung menyokong menambahkan beban para pelajar Malaysia di UK.

asri berkata...

saya tidak faham apa yang dimaksudkan oleh anda.bukankah kenaikan yuran itu membebankan pelajar.tiga kali ganda yuran dinaikkan.hampir 12,000 pelajar malaysia di sana juga akan turut terjejas dan malaysia berkemungkinan tidak akan menghantar lagi pelajar ke sana berikutan kenaikan yuran pengajian yang tinggi ini.

Tanpa Nama berkata...

http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-11724431
http://www.telegraph.co.uk/education/educationnews/8122949/Foreign-students-will-benefit-from-tuition-fee-increase-but-who-will-be-hardest-hit.html


Dengan kenaikan kos hidup sebelum ini, hanya yuran bagi pelajar antarabangsa dinaikan manakala yuran pelajar British/EU terus disubsidi oleh kerajaan UK dengan pendapatan yang dijana daripada yuran pelajar antarabangsa.

Kenaikan yuran bagi pelajar British pada kali ini adalah bertujuan mengelakkan kenaikan yuran yang mendadak bagi pelajar antarabangsa di UK.

Tanpa Nama berkata...

tetapi itu menajdi tanggungjawab kerajaan UK untuk memastikan yuran kedua-duanya tidak dinaikkan.nasib baik belaku kepada pelajar mereka.kalau berlaku kepada pelajar malaysia.macam mana?student kita berani ke nak berdemo di sana?

Tanpa Nama berkata...

Tanggungjawab kerajaan adalah untuk menjaga kebajikan dan membela hak rakyatnya bukan "pelanggannya" dari megara luar. Pada kali ini, Kerajaan UK telah memilih untuk tidak menolak kos sepenuhnya kepada pelajar luar. Kita seharusnya menyokong keputusan kerajaan yang membawa kebaikan kepada kita selaku pelajar antarabangsa di tempat orang.

Jika ini berlaku kepada student kita di sana, saya berharap mereka sedar bahawa mereka tidak berkuasa di tempat orang dan tidak berani berdemo sama sekali kerana ini akan menyebabkan mereka dihantar balik dengan serta-merta dan mensia-siakan usaha mereka dan pelaburan kerajaan Malaysia selama ini.

Sekiranya bantahan ini berjaya, kenaikan kos ini akan ditolak sepenuhnya kepada pelajar antarabangsa termasuk pelajar Malaysia di UK.

Saya sedar bahawa saudara menkagumi student power di UK ini, tetapi sila jangan memilih untuk menyokong suatu bantahan/demonstrasi hanya kerana ia sedang hot tanpa memahami sepenuhnya implikasi bantahan tersebut kepada kaum sendiri.

:)

Tanpa Nama berkata...

Saya menyokong saudara asri...sudah tiba masanya pelajar malaysia belajar di negara sendiri yang jauh lagi murah..kerajaan dah habiskan berbilion ringgit hantar ribuan pelajar kita di sana untuk belajar..saya harap pelajar malaysia di UK sedar akan perkara ini.tidak mungkin kerajaan UK begitu baik kepada pelajar asing sedangkan kerajaan UK mengkhianati pelajar mereka sendiri.ini merupakan strategi barat untuk mendoktrinisasi pemikiran pelajar asing di sana...

Tanpa Nama berkata...

Good blog
keep it up
http://klakuwahara.blogspot.com/

CARI ITEM PILIHAN ANDA DI SINI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BORANG TEMPAHAN ONLINE (LENGKAPKAN SELEPAS PEMBAYARAN DI BUAT SAHAJA)

Powered by 123ContactForm | Report abuse