Selamat datang ke blog Smart Generation kami menyediakan pelbagai jenis barangan untuk anda pilih dengan harga berpatutan! kepuasan anda keutamaan kami!.Jangan lupa untuk follow blog ini ok..:-)..SMART GENERATION MENGUCAPKAN TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN ANDA.

Isnin, 5 Januari 2009

tamadun

salam kepada semua....
pagi tadi adalah kuliah pertama saya untuk subjek TITAS iaitu tamadun islam dan tamadun asia.kuliah ini telah diajar oleh puan zainab bt ishak.sememangnya sangat menarik subjek ini kerana saya suka belajar mengenai sejarah.permulaan kelas kami ialah mengenai apa itu tamadun.?

perkataan tamadun sering digunakan untuk menggambarkan kemajuan kebendaan sesebuah masyarakat.namun banyak istilah mengenai tamadun ini.antara istilah tamadun ini ialah hadarah,umran,civilization,madana dan madani yang berkaitan dengan ketamadunan.

aspek2 yang dibincang dalam sesebuah tamadun juga sangat menarik.prosese tamadun ini sememangnya sangat penting dan tamadun tidak akan lenyap.

masyarakat yang bertamadun adalah masyarakat yang tinggi budi pekerti dan sentiasa mencapai kemajuaan.para pemimpin di malaysia juga sentiasa menitik beratkan tamadun ini.cuma cara dan pelaksanaan sahaja yang berbeza mengikut kebijaksanaan pemimpin.

sebagai contoh anwar ibrahim pernah menitk beratkan masyarakat madani manakala perdana menteri kita sekarang memperkenalkan islam hadhari yang sememangnya merujuk kepada tamadun.

Tiada ulasan:

CARI ITEM PILIHAN ANDA DI SINI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BORANG TEMPAHAN ONLINE (LENGKAPKAN SELEPAS PEMBAYARAN DI BUAT SAHAJA)

Powered by 123ContactForm | Report abuse