Selamat datang ke blog Smart Generation kami menyediakan pelbagai jenis barangan untuk anda pilih dengan harga berpatutan! kepuasan anda keutamaan kami!.Jangan lupa untuk follow blog ini ok..:-)..SMART GENERATION MENGUCAPKAN TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN ANDA.

Isnin, 28 Februari 2011

TUAN GURU NIK AZIZ TIDAK MINTA DILAHIRKAN SEBAGAI MELAYU,TAPI ASALKAN ISLAM...





Tuan Guru Nik Aziz memberikan kita satu analogi yang sangat mudah bagi menghilangkan ketaksuban kepada bangsa...


memang bukan mudah untuk menghilangkan rasa cinta dan ikatan sesuatu bangsa,Namun islam tidak melihat bangsa itu sebagai kekuatan,tetapi kesatuan dalam satu akidah iaitu islam merupakan adunan terbaik bagi memastikan perpaduan itu terus wujud atas dasar cintakan agama...


Bagi mereka yang mempunyai semangat cintakan bangsa,memang tidak senang dengan kenyataan ini,Namun kalau diperhalusi dan di fahami bahawa dilhairkan dalam sesuatu bangsa itu merupakan satu anugerah,tetapi yang lebih bernilai apabila di lahirkan sebagai seorang islam tidak kira daripada bangsa mana sekalipun....


Adalah lebih baik jika Tuan Guru Nik Aziz memberikan kefahaman yang lebih jelas kepada rakan-rakan mereka dalam Pakatan Rakyat terutama DAP supaya tidak terlalu bersikap chauvinist dan tidak memandang rendah kepada masyarakat melayu...


Masyarakat di Negara ini terus aman dan makmur kerana Perpaduan menjadi teras utama dalam menjamin keamanan termasuk dalam anutan agama.Sensitiviti antara agama juga menjadi perhatian yang perlu di titikberatkan oleh seluruh pimpinan Negara.Sebab itu Islam itu di lihat membawa kesejahteraan dan rahmat kepada semua,kerana dalam islam konsep keadilan dan kasih sayang antara teras utama yang menjadi pegangan.


Berikut merupakan kenyataan yang telah dikeluarkan oleh Tuan Guru Nik Aziz :-



Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata beliau tidak minta untuk dilahirkan sebagai seorang berbangsa Melayu.Beliau juga berkata adalah secara kebetulan beliau lahir di negara ini.
“Kalau saya (lahir) dari kalangan masyarakat Orang Asli sekalipun tidak apa, asalkan saya Islam dan beriman dengan Allah SWT,” katanya.

Nik Aziz mengulas kenyataan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang meminta beliau bersyukur dilahirkan sebagai bangsa Melayu yang tentunya beragama Islam.Dr Mahathir berkata Melayu adalah bangsa yang unik di dunia kerana mengikut Perlembagaan, bangsa Melayu mesti bertutur dalam bahasa Melayu, mengamalkan adab Melayu dan beragama Islam.

Nik Aziz berkata semua bangsa adalah sama dan tidak ada keistimewaan kepada satu-satu bangsa sebagaimana juga bangsa Arab sendiri kecuali seseorang itu Islam dan beriman kepada Allah SWT.
“Kalau pada bangsa, tentu bapa saudara Nabi Muhammad SAW iaitu Abu Jahal (masuk syurga) tetapi Allah SWT telah menyatakan awal-awal lagi dia (bapa saudara Nabi) adalah ahli Neraka,” katanya.

Mengenai Islam yang diperjuangkannya, Nik Aziz berkata ia adalah Islam sederhana yang diletak di tempat yang tinggi dan menentang tindakan melampau yang bertentangan dengan agama.Bagaimanapun, beliau mengakui agak sukar untuk mengembalikan Islam sebenar sebagaimana air yang mengalir dari hulu sungai tidak sama dengan air di muara.

“Setelah mengalir jauh, pastinya melalui pelbagai rintangan, sampah sarap dan pelbagai kekotoran, untuk minum (air di muara) kena tapis dulu, kita kena rebus (masak) dulu,” jelasnya. — Bernama

Tiada ulasan:

CARI ITEM PILIHAN ANDA DI SINI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BORANG TEMPAHAN ONLINE (LENGKAPKAN SELEPAS PEMBAYARAN DI BUAT SAHAJA)

Powered by 123ContactForm | Report abuse