Selamat datang ke blog Smart Generation kami menyediakan pelbagai jenis barangan untuk anda pilih dengan harga berpatutan! kepuasan anda keutamaan kami!.Jangan lupa untuk follow blog ini ok..:-)..SMART GENERATION MENGUCAPKAN TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN ANDA.

Khamis, 22 September 2011

GAJI PEGUAM LEBIH TINGGI DARIPADA HAKIM:ADAKAH INI SEBAB BANYAK KES MAHKAMAH TERTUNGGAK..?



salam kepada semua...



GAJI HAKIM LEBIH RENDAH DARIPADA PEGUAM...?
HAKIM DAPAT 400 RIBU SETAHUN....PEGUAM DAPAT RM 1 JUTA SETAHUN...?


ADAKAH INI SALAH SATU SEBAB BANYAK KES MAHKAMAH YANG TERTUNGGAK KAT MALAYSIA..?


BENARKAH SEMUA DAKWAAN DARIPADA BEKAS KETUA HAKIM NEGARA MENGENAI PERKARA INI...?

KETUA SETIAUSAHA NEGARA HARUS TAMPIL BERIKAN PENJELASAN...


Tun Zaki Azmi berkata, beliau berjaya melantik enam orang peguam sebagai hakim kanan, sepanjang tiga tahun perkhidmatannya sebagai ketua hakim negara.

zaki azmi interview 140911Jumlah itu dilihat agak besar, namun Zaki berkata usaha berkenaan bukanlah perkara mudah kerana peguam berkenaan terpaksa menerima bayaran gaji yang lebih rendah.

"Saya mahu ambil lebih ramai lagi. Dua orang lagi. Saya cuba ajak mereka (supaya sertai kehakiman). (Tapi) di saat terakhir mereka menolak. Gaji tak cukup," katanya kepada Malaysiakini dalam satu wawancara.

Menurutnya, peguam yang berkualiti boleh meraih pendapatan lebih RM1 juta setahun.

“Tiba-tiba, (bila) mereka jadi hakim gaji mereka RM400,000 (setahun). Siapa yang mahu? Proton Saga atau Proton Perdana?," katanya.

Satu cara penyelesaiannya, hakim perlulah menerima imbuhan yang setimpal, kata Zaki.

Beliau tidak menjelaskan sistem tangga gaji untuk para hakim, namun Zaki percaya, hakim yang baru dilantik boleh menerima bayaran gaji yang lebih tinggi daripada Ketua Setiausaha Negara.

azlanDalam tempoh beliau mengetuai cabang kehakiman, Zaki menjangkakan bahawa gaji para hakim telah dinaikkan sehingga 40 peratus.

Namum, bukan hakim sahaja yang mendapat kenaikan gaji.

Pindaan kepada Akta Saraan Hakim 1971 yang diluluskan pada Julai lalu membolehkan empat orang hakim paling kanan berkhidmat dalam tempoh yang lebih pendek untuk mendapat bayaran pencen penuh.

Pindaan berkenaan menggariskan bahawa hakim tersebut hanya perlu berkhidmat selama tiga tahun, berbanding sepuluh tahun sebelum ini.

Secara kebetulan, Zaki sebelum ini dilantik sebagai Presiden Mahkamah Rayuan dan kemudiannya sebagai Ketua Hakim Negara pada 2007, sebelum bersara pada 14 September lalu pada usia 66 tahun.

zaki azmi interview 140911Pindaan berkenaan berkuatkuasa pada 1 Januari 2009.

Zaki ketika bercakap di satu persidangan kehakiman awal bulan ini telah menafikan dakwaan beberapa peguam bahawa pindaan tersebut dibuat untuk kepentingan dirinya.

Katanya, pindaan tersebut dijalankan untuk kepentingan hakim terdahulu seperti bekas ketua hakim negara Tun Salleh Abas, serta bekas ketua hakim Sabah dan Sarawak, Tan Sri Steve Shim dan Tan Sri Mohamad Jemuri Serjan.

Zaki memberitahu Malaysiakini bahawa dakwaan berhubung pindaan tersebut, didakwa melayakkan beliau mendapat bayaran ex-gratia sebanyak RM2 juta, adalah that "sampah semata-mata."

Tiada ulasan:

CARI ITEM PILIHAN ANDA DI SINI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BORANG TEMPAHAN ONLINE (LENGKAPKAN SELEPAS PEMBAYARAN DI BUAT SAHAJA)

Powered by 123ContactForm | Report abuse