Selamat datang ke blog Smart Generation kami menyediakan pelbagai jenis barangan untuk anda pilih dengan harga berpatutan! kepuasan anda keutamaan kami!.Jangan lupa untuk follow blog ini ok..:-)..SMART GENERATION MENGUCAPKAN TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN ANDA.

Rabu, 4 Mei 2011

ADAKAH LAGI KEBEBASAN MEDIA DI MALAYSIA...????


salam kepada semua...


Apakah kepentingan kebebasan Media....?

Adakah kebebasan Media ini merupakan senjata Amerika dan Yahudi untuk menunjukkan bahawa mereka mempunyai media yang bebas....
Media yang bebas sepatutnya dijadikan Media yang adil...Adil dalam setiap laporan beritannya...Media yang benar-benar shahih akan laporannya...Media yang benar-benar mahukan rakyat dan masyarakat tahu akan peristiwa yang sebenar..Bukan media yang bebas...Kalau media itu bebas...apa sahaja berita atau propaganda akan dikeluarkan melalui media.Tidak mustahil pihak-pihak yang berkepentingan akan menggunakan media yang bebas ini.....

Di Malaysia,Memang sukar untuk menerima Media yang Neutral dari segi Laporannya.Jika media itu milik kerajaan maka sukarlah berita mengenai seterunya kedengaran.Apa yang ada hanyalah berita-berita hangat dan sensai yang menlibatkan seterunya.Begitu juga dengan media-media milik pembangkang yang sememangnya segala berita dan laporan yang pasti akan menyebelahi pihak mereka.Masih belum kelihatan media yang benar-benar berani untuk melaporkan berita mengenai kedua-dua Pihak ini sama ada kerajaan atau pembangkang seterusnya membuat analisa mengenai perkara ini...sekadar Pandangan Penulis Smart Generation....


 Berikut merupakan berita mengenai perkara ini :-

Malaysia menduduki tangga 143 daripda 196 negara yang disenaraikan sebagai negara yang mempunyai media masa yang bebas.

Kajian yang dibuat oleh Freedom House yang berpangkalan di Amerika Syarikat menujukkan akhbar di Malaysia masih tidak bebas.

freedom house 2011 global press freedom mapMalaysia yang mendapat hanya 64 mata berkongsi kedudukan dengan Madagascar dan Angola di benua Afrika.

Kajian Kebebasan Akhbar 2011 ini dibuat sempena Hari Kebebasan Akhbar Dunia yang disambut hari ini.

Freedom House, yang terletak di Washington DC, mendapati kebebasan media di seluruh dunia semakin merosot dengan hanya seorang daripada enam orang yang menghuni di negara yang mempunyai kebebasan akhbar.

“Pada 2010, khususnya terdapat kebimbangan di Asia Barat dan Amerika Selatan, manakala peningkatan dicatatakan di kawasan sub-Sahara Afrika,” kata pertubuhan itu dalam satu kenyataan.

azlanSekitar Asia Tenggara, Filipina, Indonesia, Thailand dan Kemboja menduduki tangga yang lebih tinggi daripada Malaysia.

Filipina terletak di tangga 93 dengan 46 mata dan Indonesia, di tangga 108 dengan 53 mata. Akhbar di kedua-dua negara dikategorikan sebagai 'separa bebas'. Akhbar di Thailand pula (tangga 138) dan Kemboja (141) adalah 'tidak bebas'.

'Berita baik' bagi Malaysia adalah ia disenaraikan di atas Singapura (150), Brunei (163), Vietnam (177), Laos (184) dan Myanmar (191).

Pada 2009, Malaysia berada di tangga 143, tetapi menunjukkan sedikit pencapaian pada tahun lalu dengan menduduki tangga 141.

Menurut kajian itu, 10 negara teratas adalah Finland, Norway, Sweden, Belgium, Iceland, Luxembourg, Andorra, Denmark, Switzerland, Liechtenstein, Belanda dan Palau.

azlanManakala 10 negara yang paling buruk pula adalah Burma, Cuba,Guinea, Eritrea, Iran, Libya, Korea Utara, Turkmenistan dan Uzbekistan.

Antara 53 negara Komanwel, mereka yang di bawah kedudukan Malaysia termasuk Cameroon, Sri Lanka, Gambia dan Swaziland.

Laporan itu meletakkan setiap negara kepada tiga kategori - bebas, separa bebas dan tidak bebas.

Tiada ulasan:

CARI ITEM PILIHAN ANDA DI SINI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BORANG TEMPAHAN ONLINE (LENGKAPKAN SELEPAS PEMBAYARAN DI BUAT SAHAJA)

Powered by 123ContactForm | Report abuse