Selamat datang ke blog Smart Generation kami menyediakan pelbagai jenis barangan untuk anda pilih dengan harga berpatutan! kepuasan anda keutamaan kami!.Jangan lupa untuk follow blog ini ok..:-)..SMART GENERATION MENGUCAPKAN TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN ANDA.

Selasa, 8 April 2014

AWAS! Collagen Slim’, ‘Beautiful Body Slim’ dan ‘Figure Up’ Tiga Jenis Produk Pelangsing Beracun!

Tiga jenis produk pelangsing yang dijual menerusi internet disahkan oleh Kementerian Kesihatan mengandungi bahan beracun.
Putrajaya: Orang ramai dinasihat menghentikan segera pengambilan produk pelangsing badan ‘Collagen Slim’, ‘Beautiful Body Slim’ dan ‘Figure Up’ kerana didapati mengandungi bahan racun berjadual sibutramine.

Pengarah Kanan Perkhidmatan Farmasi Kementerian Kesihatan, Datuk Eisah Abdul Rahman, berkata badan peraturan ‘Australia, Therapeutic Goods Administration’ (TGA) mendapati ‘Collagen Slim’, ‘Beautiful Body Slim’ dipromosi dan dipasarkan melalui internet untuk kecantikan serta penurunan berat badan.
Katanya, berhubung ‘Figure Up’ pula, Pusat Pemonitoran Kesan Advers Ubat Kebangsaan, Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan menerima laporan dua pengguna berusia 14 dan 38 tahun yang mengalami sawan selain pendarahan ulser duodenal.

“Sibutramine adalah ubat terkawal yang digunakan untuk rawatan obesiti tetapi pendaftaran ubat mengandungi bahan terbabit ditarik balik di Malaysia pada 23 Disember 2012 kerana peningkatan risiko kesan advers kardiovaskular.

Produk kurus bawa sawan

Oleh Siti A’isyah Sukaimi

Putrajaya: Orang ramai yang menggunakan produk menurunkan berat badan ‘Figure Up’ dinasihatkan menghentikan pengambilannya kerana ia mengandungi bahan beracun berjadual sibutramine.

Ia berikutan Pusat Pemonitoran Kesan Advers Ubat Kebangsaan, Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan (BPFK) masih menerima laporan kesan advers membabitkan produk ini walaupun kenyataan mengenai bahaya produk itu sudah disebarkan 8 November tahun lalu.

Pengarah Kanan Perkhidmatan Farmasi Datuk Eisah Abdul Rahman berkata, laporan terbaru membabitkan dua pengguna berusia antara 14 dan 38 tahun yang mengalami kesan advers serius iaitu sawan dan pendarahan ulser duodenal.

Menurutnya, hasil ujian sampel yang dilakukan oleh BPFK mendapati produk berkenaan mengandungi bahan racun berjadual sibutramine.

“Semakan mendapati produk ini banyak dipromosi dan dipasarkan melalui Internet untuk menurunkan berat badan, malah, label produk juga mengelirukan pengguna dengan menyatakan ia hanya mengandungi ramuan semula jadi dan dihasilkan di kilang bertaraf Amalan Perkilangan Baik (APB).







Tiada ulasan:

CARI ITEM PILIHAN ANDA DI SINI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BORANG TEMPAHAN ONLINE (LENGKAPKAN SELEPAS PEMBAYARAN DI BUAT SAHAJA)

Powered by 123ContactForm | Report abuse