Selamat datang ke blog Smart Generation kami menyediakan pelbagai jenis barangan untuk anda pilih dengan harga berpatutan! kepuasan anda keutamaan kami!.Jangan lupa untuk follow blog ini ok..:-)..SMART GENERATION MENGUCAPKAN TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN ANDA.

Isnin, 3 Mei 2010

KES KEMATIAN ADIK AMINULRASYID DARI PERSPEKTIF MASYARAKAT

salam dan selamat sejahtera kepada semua......


1.Penulis hari ini merasa terpanggil untuk mengulas mengenai kes kematian seorang pelajar 15 tahun iaitu
Aminulrasyid Amzah yang telah meninggal dunia akibat terkena tembakan daripada polis kerana disyaki sebagai penjenayah.

2.Penulis meletakkan diri penulis dalam suasana dan keadaan jikalau yang telah mati ditembak oleh polis ini adalah dikalangan ahli keluarga ataupun adik penulis sendiri sudah tentulah penulis akan bermati-matian untuk membela kematian adik ini kerana merupakan sebahagian daripada ahli keluarga penulis sendiri.Dan masyarakat juga perlu sedar dan kenapa perlu kita memperdulikan kematian ini kerana mungkin kita tidak mahu perkara sebegini belaku kepada ahli keluarga kita sendiri dan apa perasaan anda.


3.Penulis ingin membuat kemungkinan bahawa keluarga adik ini merupakan golongan rakyat yang sederhana dan berani untuk membuat tuntutan membela kematian ahli keluarga mereka.Kalau yang mati itu merupakan anak seorang Menteri atau ketua polis sendiri apa yang akan mereka lakukan.Sudah tentu akan lebih teruk lagi tuntutan ini kerana yang terlibat ini merupakan keluarga golongan atasan dan yang berpengaruh.Polis-polis itu sudah tentu akan dikenakan hukuman yang setimpal.

4.Penulis membuat kenyataan ini bukan untuk menyinggung perasaan mana-mana pihak.Seorang penjenayah yang telah ditembak mati polis dan mempunyai seorang kawan yang juga seorang penjenayah.Kawan ini sudah tentu akan menuntut bela dengan kematian kawannya itu yang mati ditembak polis.Mereka akan melakukan apa sahaja malahan akan membunuh kembali pihak polis itu.Analogi ini mudah bagi penulis.Begitu juga dengan keluarga Aminurashid ini sendiri terutama ibu beliau yang mahu kan pembelaan kepada anaknya.Tetapi dalam kes ini keluarga ini bukan penjenayah pun,malahan adik Aminurashid juga belum terbukti sebagai penjenayah sudah tentulah sebagai manusia yang mempunyai hati dan perasaan siapa pun akan menuntut bela terutama jika tidak bersalah.

5.Perkara ini mungkin hanya melibatkan seorang rakyat malaysia dan ahli keluarganya sahaja tetapi kalaulah perkara ini berlaku dikalangan ahli keluarga kita dan kita yakin bahawa memang dia tidak bersalah.Apa tindakan dan reaksi kita?.Saya yakin ibu-ibu dan bapa-bapa diluar sana tidak akan berdiam diri jika berlaku kepada anak mereka sendiri malahan seorang Menteri sendiri pun.

6.Penulis mungkin juga boleh menganggap bahawa kes ini terjadi merupakan satu pengajaran kepada seluruh rakyat malaysia terutama ibu-bapa selepas ini sudah tentu akan bertegas dengan anak-anak mereka untuk tidak keluar malam dan memandu tanpa lesen.Ya!..Penulis yakin memang ini merupakan satu pengajaran buat masyarakat.

7.Masyarakat perlu tahu bahawa tugas polis adalah menjaga keselamatan dan keamanan negara.Dan masyarakat juga perlu tahu bahawa polis tidak boleh bertindak menembak dan menghunuskan senjata secara membuta tuli kepada masyarakat.Mat-mat rempit dijalanan yang lari dari sekatan jalan raya juga tidak boleh ditembak oleh polis dengan menggunakan senjata api.Begitu juga dengan kes yang telah mengakibatkan kematian adik Aminurashid ini.Saksi utama kes ini yang juga merupakan rakan mangsa yang turut berada di dalam kereta yang dibawa oleh mangsa menyatakan bahawa badannya terkulai di peha saya tetapi kakinya (Aminulrasyid) masih di accelerator yang menyebabkan kereta bergerak dan polis terus menembak,” katanya pada sidang media di rumah keluraga Aminulrasyid.kejadian Isnin lalu, Azamuddin Omar, 15 berkata, kereta berkenaan kemudian berlanggar dengan sebuah tembok dan polis terus menembak.
Azamuddin yang cedera pada bahagian lengan dan belakangnya juga mendakwa lima anggota polis kemudiannya membelasahnya selepas dia keluar dari kereta untuk menyerah diri.
8.Penulis juga mahukan pembelaan kepada adik ini.Tubuhkan Suruhanjaya Diraja yang benar-benar bebas untuk menyiasat kesi ini untuk dijadikan pengajaran buat polis dan masyarakat.Kalau adik itu yang bersalah dia telah menerima hukuman lebih daripada hukumana yang akan diberikan oleh mahkamah kepadanya.Dan jika pihak polis yang bersalah dan cuai dalam melakukan tugas.Apakah tindakan yang akan dikenakan kepada mereka?

9.Penulis membuat penulisan ini bukan untuk menyebelahi mana-mana pihak yang terlibat kerana penulis cuba meletakkan diri penulis di dalam situasi yang berlaku lebih-lebih lagi jika adik itu merupakan adik penulis sendiri.Penulis sudah tentulah akan melakukan apa sahaja yang termampu untuk menuntut pembelaan atas adik ini.Kerana penulis tahu bahawa ibu dan keluarga sudah tentutlah mempunyai hati dan naluri yang sangat mendalam kepada keluarga mereka.Kalau benar adik ini bersalah penulis boleh menerimanya sebagai balasan takdir,tetapi jika tidak....bagaimana hukumannya ini?

SEMOGA KEADILAN BUAT ADIK AMINURASYID AKAN TERBELA..


*PELAJAR UNIVERSITI MALAYA KUALA LUMPUR

1 ulasan:

YANG GAMBI berkata...

Salam bro, menarik juga dgn artikel tuan.... tetapi kita jangan memandang dari satu sudut sahaja, kita juga kena melihat situasi kejadian...

Kawasan tersebut terkenal dgn kejadian rompakkan ganas, bunuh dan rogol dan pihak Polis bertanggungjawab memastikan keamanan masyarakat di kawasan tersebut dgn ketegasan...

Kalaulah, arwah tidak keluar malam serta melarikan diri sehingga mencurigakan pihak Polis yg meronda, kawan rasa insiden ini tidak berlaku. Begitu juga dengan Ibubapa arwah yg sepatutnya bertegas tidak membenarkan anak remaja mereka keluar lewat malam......

CARI ITEM PILIHAN ANDA DI SINI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BORANG TEMPAHAN ONLINE (LENGKAPKAN SELEPAS PEMBAYARAN DI BUAT SAHAJA)

Powered by 123ContactForm | Report abuse