Selamat datang ke blog Smart Generation kami menyediakan pelbagai jenis barangan untuk anda pilih dengan harga berpatutan! kepuasan anda keutamaan kami!.Jangan lupa untuk follow blog ini ok..:-)..SMART GENERATION MENGUCAPKAN TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN ANDA.

Ahad, 4 April 2010

`I AM MALAY FIRST,BUT BEING MALAY DOESN`T MEAN I AM NOT MALAYSIAN``

salam kepada semua.....

aku adalah bangsa melayu....
aku juga adalah rakyat malaysia....
melayu adalah yang pertama....
tetapi bagi aku rakyat  malaysia juga  bukanlah yang kedua...

usah didebatkan  melayu atau malaysia...
usah bertikam lidah siapa yang pertama....
usah meragui aku jika melayu itu pilihan pertama...
kerana keturunan ku juga adalah sama....


melayu atau malaysia yang pertama....
tidak membawa kejuaraan pada kita...
yang menjadikan kita adalah juara...
kerana kita adalah warga malaysia....


kaya dengan persefahaman dan kerjasama...
hidup aman dan sentosa....
keadilan yang sama rata dan sama rasa...
langsung tidak mengatakan kita adalah berbeza....

jangan pedulikan apa orang kata...
kerana aku tetap rakyat malaysia...
cintakan tanah air dan negara...
rela berkorban demi negara dan agama...

melayu,cina,india dan bumiputera...
kita semua adalah suatu keluarga....
usah pertikai siapa yang berkuasa...
yang penting adalah penerimaan secara saksama...

pemimpin-pemimpin negara...
adalah pilihan rakyat malaysia....
bukan pilihan melayu atau cina semata-mata...
kerana kita adalah saudara sejak lama...

sama-sama berjuang untuk merdeka...
sama-sama menitiskan darah perwira...
sama-sama membawa obor satria....
sama-sama mempartahankan negara tercinta....

aku tetap kata melayu adalah pertama...
kerana aku memang bangsa melayu di bumi tercinta...
aku juga rakyat malaysia yang pertama...
kerana darah dan semangatku dilahirkan di atas tanah malaysia.....


sekian
*puisi ini ditulis sendiri oleh penulis sekadar luahan dan pandangan bahawa penulis adalah bangsa melayu...tetapi penulis tidak bersifat perkauman kerana memang penulis dilahirkan sebagai melayu....

Tiada ulasan:

CARI ITEM PILIHAN ANDA DI SINI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BORANG TEMPAHAN ONLINE (LENGKAPKAN SELEPAS PEMBAYARAN DI BUAT SAHAJA)

Powered by 123ContactForm | Report abuse