Selamat datang ke blog Smart Generation kami menyediakan pelbagai jenis barangan untuk anda pilih dengan harga berpatutan! kepuasan anda keutamaan kami!.Jangan lupa untuk follow blog ini ok..:-)..SMART GENERATION MENGUCAPKAN TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN ANDA.

Khamis, 4 Februari 2010

kenyataan akhbar kosmo dan malaysiakini.com:PILIHAN RAYA KAMPUS UM


Pro-Aspirasi menang pemilihan UM

 

GELAGAT beberapa mahasiswa ketika mendengar ucapan calon yang bertanding merebut jawatan dalam MPP di sudut pidato Universiti Malaya semalam.



KUALA LUMPUR - Barisan Pro-Aspirasi berjaya mengungguli pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) Universiti Malaya (UM) dalam pilihan raya kampus universiti itu semalam dengan meraih 24 daripada 41 kerusi yang dipertandingkan.
Proses penjumlahan undi yang dijalankan menyaksikan calon Pro-Mahasiswa hanya memenangi 17 kerusi.
Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan dan Inovasi) UM, Prof. Datuk Dr. Mohd. Jamil Maah berkata, tahun ini merupakan kali pertama pemilihan MPPUM dilakukan secara e-undi.
"Melalui sistem e-undi, keputusan yang ditetapkan adalah muktamad dan tiada pengiraan semula akan dilakukan.
"Calon bagaimanapun boleh membuat rayuan dan jawatakuasa terlibat akan meneliti rayuan yang dikemukakan," katanya ketika dihubungi Kosmo! di sini semalam.

KENYATAAN AKHBAR MALAYSIAKINI.COM

Pro-Aspirasi rampas semula Universiti Malaya

Kumpulan pro-Mahasiswa (pro-M) hilang penguasaan di Universiti Malaya (UM) apabila tewas di tangan musuh tradisinya pro-Aspirasi (pro-A) dalam pilihan raya kampus universiti berkenaan hari ini.

Bagaimanapun, kekalahan tipis kumpulan itu akibat kemerosotan penguasaan kerusinya daripada 19 pada tahun lalu kepada 17 pada tahun ini.

Manakala pro-A - dikenali juga sebagai Penggerak Mahasiswa - hanya menambah 1 kerusi sahaja daripada 20 kepada 21 pada tahun ini.

Calon bebas pula mendapat tambahan kerusi daripada 2 kepada 3 pada tahun ini.

UM me
mpertandingan 41 kerusi - 32 fakulti dan 9 umum - dalam pilihan raya kampusnya kali ini.

Pengumuman tersebut dibuat oleh Naib Canselor Prof Datuk Ghauth Jasmon di Dewan Tunku Canselor kira-kira jam 7 petang tadi.

Jawatankuasa pemilihan kampus membenarkan peluang kepada calon yang bertanding untuk membuat rayuan.

Hari ini, tiga kampu
s utama - Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Sains Malaysia (USM) dan Universiti Teknologi Malaysia (UTM) - turut mengadakan pilihan raya kampusnya

Keputusannya dijangka diperolehi lewat malam ini.

Kelmarin, pro-M turut tewas dalam pilihan raya kampus di Universiti Putra Malaysia (UPM).-www.malaysiakini.com

Tiada ulasan:

CARI ITEM PILIHAN ANDA DI SINI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BORANG TEMPAHAN ONLINE (LENGKAPKAN SELEPAS PEMBAYARAN DI BUAT SAHAJA)

Powered by 123ContactForm | Report abuse